• De identiteit van de school
• De visie
• Gedragscode personeel
• Gedragscode ouders
• Gedragscode leerlingen
De identiteit van de school
De Al-Qoebaschool is een Islamitische basisschool.
De school wil een bijdrage leveren aan de Nederlandse samenleving
door de kinderen voor te bereiden op hun taak en hun plaats in de
maatschappij. Door informatievoorziening willen wij dat de kinderen
kennis kunnen
vergaren en wijs worden en verder verantwoordelijkheid ontwikkelen
vanuit een eigen Islamitische identiteit.
Zowel innerlijk (denken, voelen, gebed) als uiterlijk (gedrag,
kleding, voedsel) is debr> school herkenbaar als Islamitisch.
Vrijdagmiddag zijn de leerlingen vrij van school om mee te doen aan
het Djoema-gebed.
De school houdt zich aan Islamitische feesten, voorschriften en
gebruiken.
Ze schenkt aandacht aan Ied-oel-Fitr en Ied-oel-Adha,
Miraadj-oen-Nabie en Milaad-oen-Nabie.
Wij zijn een Nederlandse school op islamitische grondslag.
Wij willen volop deelnemen aan de Nederlandse samenleving.
Te midden van de Nederlandse samenleving willen wij van onze school
een nog
betere Islamitische basisschool maken, waar de kinderen met plezier
en grote inzet leren.
De visie
Een belangrijk uitgangspunt van de school is het passend onderwijs.
Het onderwijs is zo georganiseerd dat er voor elk kind wat te leren
valt (op zijn/haar niveau!).
Verschillen tussen kinderen worden gezien als uitgangspunt voor
leren.
Kinderen worden uitgedaagd zich een gefundeerde mening te vormen
waarbij
het standpunt van de ander als waardevol beschouwd moet worden.
Het is belangrijk dat kinderen zich thuis voelen op school.
Vanuit geborgenheid en vertrouwen worden vaardigheden aangeleerd op
sociaal
(ik en de ander), emotioneel (ik en gevoel), motorisch (ik en
bewegen),
cognitief (ik en het leren) en creatief (ik en vindingrijkheid)
gebied,
met als doel bij te dragen in de ontwikkeling tot een zelfstandig en
positief
kritisch denkende moslim. De leerkracht begeleidt en stimuleert het
kind in positieve zin.
Wij werken met methoden en/ of onderwijsleermiddelen die rekening
houden
met de verschillen tussen onze leerlingen en die ook zelfstandig en
samenwerkend
leren mogelijk maken. Met behulp van het leerlingvolgsysteem volgen
wij de ontwikkelingen
van individuele leerlingen nauwlettend om zorg op maat te geven.
Leerlingen en ouders/ verzorgers
hebben recht op een professionele begeleiding; daarom probeert de
school
een actief na- en bijscholingsbeleid voor haar personeel te
bewerkstelligen.
Gedragscode personeel
1 |
Wij behandelen elk kind positief en elk kind voelt zich
bij ons op school welkom (respect). Wij zullen nooit een
kind “voor schut” zetten. |
2 |
Wij bereiden onze lessen nauwkeurig voor en geven elk
kind de aandacht die het nodig heeft (Doordacht Lesgeven en
gedifferentieerde instructie volgens DIM). |
3 |
Wij zijn er voor uw kind: daar doen wij alles voor dat
in ons vermogen ligt om uw kind een goede en veilig
pedagogisch en didactisch klimaat te bieden. |
4 |
Wij maken de school leuk voor kinderen: wij maken leren
boeiend, en wij vieren feesten en organiseren regelmatig
leuke activiteiten voor de kinderen. |
5 |
Wij staan u altijd vriendelijk en met respect te woord. |
6 |
Wij zorgen ervoor dat er een goede samenwerking is
tussen school en ouders. |
7 |
Wij vinden geweld, fysiek dan wel psychisch onacceptabel
en zullen altijd gepaste maatregelen treffen . |
8 |
Wij hanteren behalve de schoolregels, ook voor elke klas
klassenregels, die door de leerkracht samen met de
leerlingen worden vastgesteld aan het begin van elk leerjaar
en op een goed zichtbare plaats in het lokaal hangen.; |
9 |
Wij zorgen ervoor dat uw kind altijd onder toezicht van
een leerkracht is. |
10 |
Wij zorgen voor een veilig schoolgebouw; wij hanteren
een veiligheidsplan. |
11 |
Wij zorgen ervoor dat de klas, de toiletten en het
schoolplein schoon en opgeruimd zijn. |
Gedragscode ouders
1 |
Wij verwachten van u een respectvolle houding naar
leerkrachten en kinderen van de school. |
2 |
Wij verwachten van u dat u gemaakte afspraken nakomt. |
3 |
Als er een meningsverschil is lossen wij dit door praten
op. |
4 |
Wij verwachten van u dat u uw kind op tijd brengt en
weer ophaalt, en dat u bij ziekte voor schooltijd belt. |
5 |
Wij verwachten van u dat u bereid bent om u actief voor
de school in te zetten: deelname en hulp bij MR, OR, en
activiteiten voor kinderen. |
6 |
Wij verwachten van u dat u op ouderavonden,
rapportavonden en bijzondere ouderavonden door de school
georganiseerd aanwezig bent, en zodoende uw betrokkenheid
laat zien. |
7 |
Wij verwachten van u dat u toezicht houdt op het
huiswerk van uw kind. |
8 |
Wij verwachten van u dat u problemen aan de leerkracht
meldt en bespreekt. |
9 |
Grensoverschrijdend gedrag van ouders tolereren wij
niet: bij fysiek of verbaal geweld de toegang tot school
ontzegd en aangifte gedaan.
|
Gedragscode leerlingen
1 |
Je bent altijd netjes op tijd in de klas. |
2 |
Je behandelt de leerkracht met respect: je luistert naar
de juf of meester. |
3 |
Geweld (pesten) is verboden: er volgt altijd een sanctie
(rode kaart) en een gesprek met je ouders. |
4 |
Je luistert naar elkaar en bent zorgzaam voor elkaar: je
helpt elkaar waar je kunt. |
5 |
Je lost ruzies op door met elkaar te praten (win-win) |
6 |
Je blijft van andermans spullen af, en vraagt
toestemming als je iets wilt lenen. |
7 |
Je bent in en buiten de school rustig: je schreeuwt
niet. |
8 |
Je stoort elkaar niet tijdens het werk. |
9 |
Je vernielt geen schoolspullen. |
|
|
© COPYRIGHT
2004 ALL RIGHTS RESERVED -
iqra-scholen.nl
|
|
|
|