Klachtenregeling
Op school kunnen problemen ontstaan tussen:
We gaan er vanuit dat we de meeste klachten in onderling overleg kunnen oplossen.
Als ouder kun je als het om het kind gaat het beste bij de leerkracht van je kind zaken bespreken. Als je er niet uitkomt, kun je terecht bij de intern begeleider of bouwcoördinator. Kom je er dan nog niet uit, of gaat het om algemene zaken op school, dan kun je terecht bij de directeur. Ook personeelsleden kunnen met allerlei zaken terecht bij de directeur. Iedereen kan in vertrouwen iets bespreken met de vertrouwenspersoon van de school.
Als je er met de school niet uitkomt of de klacht naar jouw mening niet naar behoren is opgelost, maar ook als je niet zelf met de betrokkenen in gesprek durft te gaan, dan kun je een beroep doen op de ondersteuning door de klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris luistert naar je en geeft informatie over mogelijke vervolgstappen. Hierbij biedt de klachtenfunctionaris je begeleiding vanaf het eerste gesprek totdat de klacht is opgelost. De klachtenfunctionaris lost jouw klacht niet zelf op, maar zal je ondersteunen in de klachtenprocedure.
Formele klacht
Als een klacht niet binnen de school kan worden opgelost, kan deze worden voorgelegd aan het schoolbestuur of ingediend worden bij de klachtencommissie.
De klager kan een klacht indienen bij de klachtencommissie of bij het bevoegd gezag (bestuur).
Om een klacht in behandeling te laten nemen door het bevoegd gezag dient rekening gehouden te worden met onderstaande punten.
Het klaagschrift bevat ten minste:
De klacht dient binnen één jaar na de gedraging of beslissing te worden ingediend, tenzij de klachtencommissie anders beslist, dan wel het bevoegd gezag als de klacht daar is ingediend en het bevoegd gezag de klacht zelf afhandelt.
De klager kan zich bij het indienen en bij de behandeling van de klacht laten bijstaan door een gemachtigde.
Het bevoegd gezag of de klachtencommissie (afhankelijk van waar de klacht is ingediend) bevestigt schriftelijk aan klager de ontvangst van de klacht.
Als de school of instelling niet bij de klachtencommissie waarbij de klacht is ingediend is aangesloten, stuurt het secretariaat van de klachtencommissie na overleg met de klager het klaagschrift zo spoedig mogelijk aan de bevoegde klachtencommissie.
De klachtencommissie moet een klacht vertrouwelijk behandelen en moet binnen 4 weken reageren. Op basis van het advies van de klachtencommissie kan het schoolbestuur maatregelen nemen. Het advies van de klachtencommissie is niet bindend. Een klacht indienen bij de landelijke klachtencommissie kan te allen tijden.
Klachten kunnen onder andere worden ingediend over:
Contactgegevens vertrouwenspersonen
Naam: Juf Kaoutar
Telefoonnummer: +31 70 3887915
E-mail: Kaoutar@alqoeba.nl
Naam: Juf Naima
Telefoonnummer: +31 70 3887915
E-mail: Naima@alqoeba.nl
Contactgegevens klachtenfunctionaris Stichting Iqra
Naam: Imran Chaudhry
E-mail: Imran@stichtingiqra.nl
Schoolbestuur
Naam: Stichting Iqra
Telefoonnummer: +31 70 3887915
E-mail: directie@stichtingiqra.nl
of
Geschillencommissie
Tel. 030-280 9590
www.onderwijsgeschillen.nl
info@onderwijsgeschillen.nl
Vertrouwensinspecteur
Voor een onafhankelijk advies in geval van een klacht, kun je ook contact opnemen met de een van de vertrouwensinspecteurs van de Onderwijsinspectie via telefoonnummer 0900-111 3111 (lokaal tarief) weekdagen van 8.00 uur tot 17.00 uur.
Zie voor meer informatie onze klachtenregeling
Terwestenstraat 105
2525 GG Den Haag
070-3 88 79 15
info@alqoeba.nl