Pesten
De Al-Qoebaschool gaat pesten tegen. Elke vorm van dit verwerpelijk verschijnsel tussen kinderen (maar ook volwassenen) is voor ons onacceptabel. Om de aanpak van pesten effectief ter hand te nemen als er een incident zich voordoet, hebben wij een Pestprotocol gemaakt. In het Pestprotocol staat onze visie t.a.v. pestgedrag en de wijze waarop wij omgaan met het verschijnsel pesten als dat zich voordoet tussen kinderen. Als het om ouders gaat, verwijzen wij naar gedragsregels voor ouders. Het pestprotocol is hier te vinden.
Plagen of pesten?
Plagen is niet hetzelfde als pesten. De verschillen kun je zo aangeven:
Plagen | Pesten |
Gelijkwaardigheid | Machtsverschil |
Wisselend “slachtofferschap” | Hetzelfde slachtoffer |
Humoristisch | Kwetsend |
Af en toe | Vaak/voortdurend |
De definitie van pesten op school luidt als volgt:
“Pesten is het systematisch uitoefenen van psychische en/of fysieke mishandeling door een leerling of een groep leerlingen van één of meer klasgenoten, die niet (meer) in staat zijn zichzelf te verdedigen.”
Met deze definitie is het verschil tussen plagen en pesten duidelijk aangegeven. Bij plagen is er sprake van incidenten. Pesten echter gebeurt systematisch: een aantal keren per week, een keer per week of regelmatig.
Pesten op school
Pesten komt helaas op iedere school voor, ook bij ons. Het is een probleem dat wij onder ogen zien en op onze school serieus aan willen pakken.
Voorwaarden
Anti-pestcoördinator
Juf Naima is onze anti-pestcoördinator. Zij zorgt er voor dat er een schoolbreed pestbeleid is en door iedereen wordt opgetreden bij pestgedrag. De anti-pestcoördinator adviseert, instrueert en begeleidt de leerkracht om bij pestgedrag adequaat op de treden en te zorgen voor een veilige schoolklimaat voor iedereen.
De anti-pestcoördinator heeft de volgende taken:
Pestprotocol
Stap 1: Als leerkracht, wanneer je signalen van pestgedrag opvangt, neem je direct actie door
Stap 2: Indien stap 1 niet het gewenste effect heeft gehad, worden ouders uitgenodigd voor een gesprek met de leerkracht. In afzonderlijke gesprekken wordt uitgelegd dat stap 1 niet heeft geholpen. Gezamenlijk worden concrete afspraken gemaakt en de situatie wordt verlengd voor nog eens 3 weken, met een vervolg evaluatie.
Als na deze periode blijkt dat er weer een verlenging nodig is omdat de situatie niet is verbeterd, worden ouders opnieuw uitgenodigd, dit keer met de aanwezigheid van de intern begeleider. De leerkracht bespreekt deze ontwikkelingen met de Intern Begeleider. Indien nodig wordt overwogen een Individueel Handelingsplan (IHP) op te stellen of extra coaching buiten de school te verkennen. In ernstige situaties kan een Multi Disciplinair Overleg (MDO) worden ingepland voor extra advies.
Tijdens stap 2 worden ook de Directie en de Anti-pestcoördinator op de hoogte gehouden via e-mail. Het proces in stap 2 kan een uitgebreid traject zijn waarin we als school al het mogelijke doen om leerlingen te ondersteunen bij het verbeteren van hun gedrag. Na het doorlopen van het hele proces, inclusief het Individueel Handelingsplan (IHP) en het Multidisciplinair Overleg (MDO), evenals externe hulp, als blijkt dat het ongewenste gedrag aanhoudt en zich herhaalt, is het noodzakelijk voor de school om over te gaan tot stap 3. Dit zorgt voor een gecoördineerde aanpak en biedt de mogelijkheid om aanvullende anti-pestmaatregelen te overwegen.
Stap 3: Na een langdurig proces waarin het gedrag van de pester niet verbetert en het kind zich niet wil weerhouden van ongewenst gedrag op school, worden rode kaarten geïntroduceerd als maatregel. Ouders worden opnieuw uitgenodigd voor een gesprek, ditmaal in aanwezigheid van de Directie. Hier wordt de eerste rode kaart uitgereikt.
1e Rode Kaart: Verbod op activiteiten, wat kan resulteren in het niet mogen deelnemen aan pauzes of buitenschoolse activiteiten. Als het kind blijft volharden in ongewenst gedrag, volgt een tweede gesprek met de Directie voor de 2e rode kaart.
2e Rode Kaart: Schorsing van tussen 2 of 3 dagen. In het geval van aanhoudend agressief en herhaald onwenselijk gedrag kan de Directie besluiten tot een verwijdering van de school door toekenning van de 3e rode kaart.
In alle gevallen worden de anti-pestcoördinator en intern begeleider onmiddellijk op de hoogte gesteld. Deze maatregelen zijn bedoeld om een krachtig signaal af te geven en de veiligheid en welzijn van alle betrokkenen te waarborgen. Het is van essentieel belang om de leerlingen te ondersteunen in het ontwikkelen van weerbaarheid en hen te coachen naar het gewenste gedrag dat wij op school graag zien. Motiveer de leerlingen en voorzie hen van duidelijke tools die ze kunnen toepassen in diverse situaties. Gesprekken met ouders zijn gericht op het helder maken van de situatie en het benadrukken dat verandering noodzakelijk is. Ouders worden aangemoedigd om mee te denken over de specifieke behoeften en wensen van de leerlingen, om gezamenlijk te werken aan een positieve en veilige leeromgeving.
Anti-pestcoördinator
Juf Naima is onze anti-pestcoördinator. Zij zorgt er voor dat er een schoolbreed pestbeleid is en door iedereen wordt opgetreden bij pestgedrag. De anti-pestcoördinator adviseert, instrueert en begeleidt de leerkracht om bij pestgedrag adequaat op de treden en te zorgen voor een veilige schoolklimaat voor iedereen.
De anti-pestcoördinator heeft de volgende taken:
Adviezen voor de ouders
Hieronder staan een aantal adviezen geformuleerd waar ouders gebruik van kunnen maken. De adviezen zijn opgedeeld in de volgende categorieën: ouders van gepeste kinderen, ouders van pesters en alle andere ouders.
1. Ouders van gepeste kinderen
2. Ouders van pesters
3. Alle andere ouders:
Terwestenstraat 105
2525 GG Den Haag
070-3 88 79 15
info@alqoeba.nl